Datorspel gör inte barn aggressiva

Publicerad

Statens medieråd presenterar rapporten Våldsamma datorspel och aggression.

Ulf Dalquist, forskningsansvarig
vid Statens mediaråd

Rapporten är en sammanställning baserar sig på 106 studier på området gjorda mellan 2000 och 2011, den visar bland annat att 92 procent av 9-16-åringar spelar och bland pojkar spelar 32 procent minst tre timmar per dag.

"Vi kan konstatera att datorspel är en väldigt viktig del av barns vardag", säger Ulf Dalquist, forskningsansvarig vid Statens mediaråd och en av två bakom den nya rapporten Våldsamma datorspel och aggression.

En av slutsatserna är enligt Dalqvist att studier som påvisar statistiskt säkerställda samband mellan våldsamma datorspel och aggressivitet i samtliga fall har svagheter i studierna.

"Det är vansinnigt att man i vissa fall dragit slutsatser utan att väga in andra faktorer – som om våldsamma dataspel är det enda som finns i världen", säger Dalquist. Oftast handlar det om laboratoriestudier där vuxna personer spelat våldsamma datorspel och sedan fått utsätta en annan försöksperson för "aggression" i form av höga ljud. Det finns därmed inga bevis på att det är spelen i sig som gör barnen aggressiva, utan snarare att aggressiviteten och intresset för våldsspel orsakas av andra faktorer.

"I dessa fall har man sett att det finns bakomliggande förklaringar, framför allt familjeförhållanden med brist på kommunikation, hård disciplin och konflikter", säger Dalqvist. "Man kan även se psykisk ohälsa hos barnet. Dessa faktorer gör barn mer benägna att spela dataspel och ger även en högre aggressionsnivå. Det är ställt utom rimlig tvivel."

Ulf Dalquist vill ändå poängtera att man bör vara försiktig och att föräldrar bör ta större ansvar för sina barns spelande. "Det finns gott om spel som inte är till för barn, precis som det finns litteratur och film som inte barn ska läsa eller se. Som föräldrar kan vi stå och frysa vid en fotbollsplan eller lyssna på atonala blockflöjtskonserter – men vi engagerar oss inte i deras dataspel. Det handlar kanske inte om hur mycket våld ett spel innehåller utan vad spelet uttrycker för värderingar. Ett spel kan vara bra, trots att det innehåller mycket våld, men helt förkastligt fastän det inte har något våld."

 

Hela rapporten finns att hämta på Statens medieråds webbplats.

On
Off

1 kommentarer

Prenumerera

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Spelindustrins besökare

Mojang vinner Scroll-striden

1 kommentar

hemlit: jag vill spela skrolls

Artikelkommentarer

Speltoppen

Vecka 44
  1. 1
    Battlefield 4
    Battlefield 4

    PC

    2013-10-31

  2. 2
    Assassin's Creed IV: Black Flag
    Assassin's Creed IV: Black Flag

    PS3

    2013-10-29

  3. 3
    Assassin's Creed IV: Black Flag
    Assassin's Creed IV: Black Flag

    Xbox 360

    2013-10-29

  4. 4
    Battlefield 4
    Battlefield 4

    PS3

    2013-10-31

  5. 5
    Battlefield 4
    Battlefield 4

    Xbox 360

    2013-10-31

  6. 6
    Football Manager 2014
    Football Manager 2014

    PC

    2013-10-31

  7. 7
    Grand Theft Auto V
    Grand Theft Auto V

    PS3

    2013-09-17

  8. 8
    Grand Theft Auto V
    Grand Theft Auto V

    Xbox 360

    2013-09-17

  9. 9
    Fifa 14
    Fifa 14

    PS3

    2013-09-26

  10. 10
    Skylanders: Swap Force
    Skylanders: Swap Force

    Wii

    2013-10-18